پایه

آینده تلفن های همراه چطور خواهد بود؟

تلفن‌های همراه در آینده چه ویژگی هایی خواهند داشت؟

پیشرفت تکنولوژی تا به امروز پیشرفت قابل توجه و شگفت انگیزی داشته است. اگر به 20 سال قبل برگردیم به یاد می‌آوریم که کامپیوترها، در ابتدای ورود دارای صفحه های سبز رنگ بودند و از فلاپی‌هایی با ظرفیت 380 کیلوبایت برخوردار بودند، همچنین تلوزیون‌های قدیمی غول پیکری که قابلیت نمایش تصاویر رنگی را نداشتند، 20 سال پیش احتمالا تصور همچین قابلیت‌هایی برای کسی قابل پیش‌بینی نبود و فقط در آثار علمی تخیلی دیده میشد، این تغییر و تحولات شامل حال گوشی های موبایل نیز شده است، ۲۰ سال پیش، تلفن‌های همراه به این شکل رایج نبود و شاید به ندرت دیده باشید که کسی یک شیء مستطیلی آجرمانند را با خودش حمل میکند، مطمئنا در آن زمان کسی پیش‌بینی نمی‌کرد، تلفن‌های همراه تا این اندازه دستخوش تغییر شود. حال میخواهیم با توجه به سرعت تکنولوژی در 20 سال اخیر کمی خیال پردازی کنیم و خودمان را در 20 یا 30 سال آینده تصور کنیم، تلفن‌های همراه در سال 2040 یا حتی 2050 چگونه خواهد بود؟

 

  • کنترل عملکرد گوشی از طریق ذهن

 

در گذشته استفاده از تلفن‌های همراه تنها از طریق کیبورد‌های فیزیکی ممکن بود، امروزه نمایشگر‌های لمسی جایگزین این کیبورد‌ها شدند، امروزه با وجود سرویس‌هایی مانند گوگل اسیستنت و سیری اپل، میتوا‌نیم بسیاری از کارها را با صدای خود انجام دهیم، احتمالا در سال‌های آینده وارد مرحله‌ی بعدی این تکامل می‌شویم، پیش بینی می‌شود گوشی‌های هوشمند در آینده قابلیت کنترل شدن از طریق ذهن را داشته باشند. این تکنولوژی به گونه‌ای است که می‌توانید بدون نیاز به استفاده از دست یا حتی صدا، صرفا با بهره گیری از ذهن خود از گوشی استفاده کنید، برای مثال می‌توانید با استفاده از افکارتان اپلیکیشن مورد نظر خود را باز کنید یا عکس‌های خود را ویرایش کنید، در سال گذشته، شرکت فیسبوک بخش جدیدی را افتتاح کرد که وظیفه اصلی کارکنان آن، توسعه تکنولوژی‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد با بهره‌گیری از ذهن خود، تایپ کنند. همچنین، دانشمندان دانشگاه MIT در حال توسعه‌ی دستگاهی به نام AlterEgo هستند که به افراد این امکان را می‌دهد تا تنها با استفاده از افکار خود با کامپیوترها مکالمه کنند. به همین دلیل به واقعیت پیوستن این پیش‌بینی آنچنان هم دور از ذهن نیست. میتوان با اتصال این دستگاه به یک رابط متصل به مغز، برنامه‌ها و پیام‌های مورد نظر را فقط از طریق فکر به آن راه اندازی کنید. این تکنولوژی همانند تله‌پاتی عمل می‌کند.

 

  • تمام نشدن شارژ گوشی

 

در حال حاضر با تمام پیشرفت‌های صورت گرفته، حتی گوشی پرچمدار و گرانقیمتی مثل میت 20 پرو که از باتری 4200 میلی آمپری بهره می‌برد و به طور میانگین نهایتا میتواند دو روز شارژ را در خود نگه دارد. بعد از اتمام شارژ، باید آن را به شارژر وصل کنید یا در صورت استفاده از شارژ بی‌سیم، آن را بر روی پد شارژ بگذارید.

شرکت‌های زیادی مانند Energous مشغول توسعه‌ی تکنولوژی شارژ بی‌سیم از راه دور هستند. اما این تکنولوژی هم صرفا می‌تواند گوشی را در فاصله‌ی 1 متری نسبت به شارژر، شارژ کند.

احتمالا در آینده میتوانیم با تمام شدن شارژ گوشی خود خداحافظی کنیم. میتوان تصور کرد در آینده برج‌های مخابراتی متعدد در مناطق مختلفی قرار بگیرند و گوشی‌های هوشمند از طریق این برج‌های مخابراتی همیشه شارژ خواهند داشت. این تکنولوژی هم آنچنان دور از ذهن نیست، همانطور که سالها پیش کسی تصور نمیکرد، در همه‌ی مکان‌ها داشتن اینترنت امری بدیهی به نظر برسد، احتمالا در 20 سال آینده نیز می‌توانیم از شارژ همیشگی گوشی خود بهره ببریم.

 

  • صفحه نمایش انعطاف پذیر

 

تحقیقات نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور تلفن های همراه با صفحه های قابل انعطاف، وارد بازار می‌شوند. هم اکنون سرمایه گذاری های کلانی برای توسعه این تکنولوژی شده است و شرکت هایی مانند سامسونگ در مراحل اولیه تولید صفحه نمایش های قابل انعطاف هستند.

اگر کمی به آینده‌ی دورتر سفر کنیم این احتمال وجود دارد که صفحه‌های نمایش حالت ارتجاعی بیشتری به خود بگیرد و درست مثل خمیری بتوانیم آن را به هر اندازه‌ای که بخواهیم در بیاوریم. میتوانیم ابعاد گوشی را کوچک و بزرگ کنیم، آن را به راحتی تا کنیم، بدون اینکه حجم زیادی بگیرد آن را داخل جیب خود قرار بدهیم یا در هنگام تماشای ویدئو آن را به اندازه‌ی دلخواه بزرگ کرد، شرکت‌های معتبری مانند سامسونگ و هواوی این کار را در دستور کار خود قرار دادند و هم اکنون در حال بررسی این فناوری هستند، اما اگر در آینده‌ای نزدیک منتظر این فناوری باشیم، لازم به ذکر است این خاصیت ارتجاعی با محدودیت روبرو خواهد بود.

 

  • تغییرات در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند با قابلیت عمق سنجی

 

مسلما در گذشته برای ما قابل درک نبود که روزی گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های 4k شوند. پیش‌بینی می‌شود در آینده دوربین گوشی‌های هوشمند، کیفیتی بسیار بالاتر از چشمان ما خواهد داشت. کمترین پیش‌بینی‌ای که میتوان برای دوربین‌ گوشی‌های هوشمند داشته باشیم، قابلیت ارتقاء آن به 16k می‌باشد، شاید هم بیشتر. همچنین زوم اپتیکال تا چندین برابر حال حاضر. در کنار اینها شاید در آینده شاهد دوربین‌هایی با قابلیت مادون قرمز و دوربین حرارتی نیز باشیم. این نوع از توسعه در تلفن های همراه بدون شک زندگی دیجیتالی مردم را تغییر می‌دهد.

 

  • گوشی شما می‌تواند به یک پروژکشن همراه تبدیل شود

 

بزرگ کردن صفحه نمایش گوشی به یکی دغدغه‌های کاربران تبدیل شده است. با اضافه شدن قابلیت پروژکتوری به گوشی‌های همراه می‌توانید هر جایی که هستید تصویر صفحه‌ی نمایش خود را با اندازه‌ی دلخواه مشاهده کنید. چند وقتی است که این فکر اضافه کردن این قابلیت در گوشی‌های هوشمند بوجود آمده است شکی نیست که در آینده ی نه چندان دور، تلفن های همراه به یک مینی پروژکشن مجهز می‌شوند.

 

  • نمایشگرهای هولوگرافیک

 

فیلم‌های علمی تخیلی، همیشه جلوتر از زمان خود حرکت می‌کنند، اگر تکنولوژی ای در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌اید که برایتان عجیب به نظر آمده شک نداشته باشد در آینده حتما این تکنولوژی‌ها با زندگی روزمره‌تان ادغام می‌شود. اگر فیلم‌هایی مثل جنگ ستارگان یا IronMan را دیده باشید، احتمالا با هولوگرام آشنا هستید. اما اگر آشنایی ندارید، باید بگوییم که هولوگرام از دو بخش هولو و گرام تشکیل شده، هولو به معنای همه‌ است و گرام به معنی نگاشتن یا نمایاندن بصری. هولوگرام با استفاده از تکنولوژی هولوگرافی و لیزر جلوه‌های بصری منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند. امروزه تحقیقاتی در حال انجام است که در صورت موفقیت آمیز بودن نتیجه به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک باید منتظر تلفن‌های همراه هولوگرافیک باشیم. در زمان رونمایی از آیفون 6 شایعاتی بود، مبنی بر اینکه اپل اولین قدم‌ها را در زمینه‌ی هولوگرام برداشته است. اما بعد از گذشت چند سال هنوز خبری از این قابلیت نیست. این تکنولوژی هم اکنون نیز توسط دستگاه‌هایی برای تبلیغات در فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند. به این صورت که پیش زمینه سیاه تصویر یا ویدیو را حذف و آن را به صورت حجم دار و ۳ بعدی نشان می دهد. این تکنولوژی با استفاده از یک فن و یک پروژکتور کار می‌کند ولی در حال حاضر محققان در حال ارتقاء این قابلیت میباشند تا در آینده شاهد محتواهای سه بعدی و هولوگرام در گوشی‌های هوشمند باشیم.

 

  • تماس تلفنی ۳ بعدی

 

احتمالا قدم بعدی، پس از محتواهای سه بعدی و هولوگرام می‌تواند تماس‌های تلفنی سه بعدی باشد. به این صورت که دوستتان با شما تماس تصویری بر قرار می‌کند اما به جای اینکه تصویر او را در صفحه‌ی نمایش گوشی ببینید، یک هولوگرام سه بعدی از او جلوی شما ظاهر می‌شود و می‌توانید با او به صورت انی صحبت کنید و دوست شما هم به همین صورت می‌تواند تصویر شما را به صورت سه بعدی ببیند. البته برای به حقیقت پیوستن این منظور نیاز به اینترنت‌هایی با سرعت بسیار بالا می‌باشد که در آینده‌ای نه چندان دور امری بدیهی است.

 

  • تغییر رنگ گوشی

 

در آینده میتوانیم شاهد آن باشیم که با استفاده از پنل‌های ال ای دی  که در پشت گوشی تعبیه می‌شوند، کاربران می‌توانند رنگ گوشی خود را درست مثل عوض کردن پس زمینه تغییر دهند. تصور کنید امروز یک لباس قرمز پوشیده اید و میخواهید رنگ گوشی خود را با آن ست کنید، احتمالا در آینده نیازی نیست قبل از خریدن گوشی برای انتخاب رنگ وسواس به خرج بدهیم. زیرا می‌توانیم هر زمان که بخواهیم رنگ گوشی خود را تغییر بدهیم.

سخن آخر

مطمئنا در آینده، گوشی‌های هوشمند شکل و شمایل متفاوتی خواهند داشت، همچنین این امکان وجود دارد که جای خود را به دستگاه‌های جدیدتری بدهد. برای مثال عینک‌های هوشمند می‌توانند جایگزین خوبی برای گوشی‌های هوشمند شوند. البته تا به امروز شاهد عرضه‌ی گوگل گلس بوده‌ایم که با شکست مواجه شد، ولی چیزی که مد نظر ماست عینک‌های هوشمند بسیار پیشرفته است. عینکا که قابلیت‌هایی فراتر از گوشی‌های هوشمند امروزی داشته باشد، برای مثال در هنگام تماس نام شخص تماس گیرنده را نمایش دهد و بتوانید بدون استفاده از هدفون صدای او را در گوش خود بشنوید. این فناوری می‌تواند با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، به واقعیت تبدیل شود.

اگر کمی به جلوتر حرکت کنیم حتی عینک‌های هوشمند می‌توانند جای خود را به لنزهای هوشمند بدهند، این لنزها می‌تواند گوشی‌های هوشمند را از زندگی روزمرهی ما حذف کرده و هر آنچه باید را از طریق چشمان خود ببینیم و انجام دهیم.

همانطور که گفته شد، با وجود فیلم‌های علمی تخیلی دیگر نیازی به رویاپردازی نیست و می‌توانیم در آینده شاهد بسیاری از گجت‌ها و فناوری‌هایی باشیم که امروزه برایمان فقط در فیلم‌های تخیلی قابل رویت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *