پایه

همه چیز درباره پلی استیشن 5

در این مقاله به هر آنچه که می‌خواهید در مورد پلی استیشن 5 بدانید پرداخته می‌شود.

ما هر چند سال یک بار شاهد مدل‌های جدید کنسول‌های بازی هستیم و همه‌ی ما توقع زیادی از نسل نهم کنسول‌های بازی سونی داریم.در ادامه‌ی این مقاله به بررسی مشخصات پلی استیشن 5 می‌پردازیم.

 

طراحی و ساخت PS5

پلی استیشن 5 در دو مدل معمولی و دیجیتالی به بازار عرضه شده است که تنها تفاوت آن‌ها، در پشتیبانی از دیسک‌های فیزیکی است و درحالی‌که خریداران مدل معمولی امکان تجربه بازی‌های فیزیکی را خواهند داشت، مدل دیجیتال فاقد این ویژگی است و به همین دلیل قیمت پایین‌تری هم دارد. طراحی پلی استیشن 5 بسیار چشمگیر است و کاملا در طراحی هم شاهد پیشرفت این کنسول‌های نسل نهمی هستیم، همچنین این کنسول نسبت به کنسولهای نسل های قبلی خود از ابعاد بزرگاری برخوردار است، یوجین موریساوا سرپرست هنری ارشد تیم طراحی پلی‌استیشن ۵ قصد داشت کنسول را به‌صورت پنج‌وجهی طراحی کند تا بیشتر شبیه به تجهیزات فیلم‌های علمی-تخیلی شود، در حال حاضر او معتقد است این پلی استیشن در این پلی استیشن در اندازه‌ی مناسبی ساخته شده است، او در این باره میگوید، اگر طراحی پلی استیشن 5 کوچکتر بود، گردش هوای کمتری در کنسول به وجود می‌آمد و برای گیمرها در هنگام بازی مشکل ایجاد می‌شد، کنسول پلی استیشن 5 دارای ترکیبی از دو رنگ مشکی و سفید است و استفاده از این دو رنگ در طراحی، موتیف زیبا و چشمگیری را به وجود آورده است، نسل جدید این کنسول‌ها از زبان طراحی خاص و جسورانه‌تری نسبت به ایکس باکس و سری ایکس برخوردار است، سونی در طراحی پلی استیشن 5 از منحنی‌ها و طراحی نا متقارن استفاده کرده است، همان طور که گفته شد سونی سعی بر القای پیام خاصی به کاربران خود داشته است، او میخواهد پیشرفت و جلو بودن خود را نسبت به زمان حال به رخ بکشد و ظاهری شبیه فیلم‌های تخیلی طراحی کرده است.

امکان قرارگیری پلی استیشن ۵ در دو حالت عمودی و افقی وجود دارد؛ اما به دلیل ساختار مکعب مستطیلی کنسول، برای قرارگیری عمودی آن باید از پایه‌ی مخصوصی بهره ببرد تا استحکام آن افزایش یابد. دریچه‌های ورودی هوا نیز بین بدنه‌ی اصلی و صفحات کناری کنسول تعبیه شده‌اند که به لطف طراحی زاویه‌ی دار دریچه‌ها و نورپردازی آبی رنگ، جذابیت بصری زیبایی دارند. ظاهر کلی مدل‌های فیزیکی و دیجیتال شبیه به هم است، اما   مدل دیجیتال به دلیل نداشتن دیسک درایو ، باریک‌تر از مدل فیزیکی طراحی شده است.

 

لوازم جانبی پلی استیشن 5

  • دوربین جدید HD Camera

 

این دوربین که دارای دو لنز HD Camera 1080 است که وسیله‌ای بسیار کاربردی برای استیمر‌ها است که به منظور جایگزینی دوربین قدیمی کنسول قبلی پلی‌استیشن 4 معرفی شده است، احتمالاً برای این هدف طراحی شده که به گیمرها امکان پخش فیلم در اتاق‌های خانه خود هنگام انجام بازی‌ را بدهد. این دوربین زیبا و ظریف قطعا کار را برای استریمرهای آماتور جهت انتشار محتوای خود در پلی‌استیشن 5 ساده‌تر می‌کند.

 

 

 

 

 

  • هدست بی‌سیم Pulse 3D

 

هدست‌های pulse 3D از دیگر لوازم جانبی playstation 5 که به بازار عرضه شده است، لازم به ذکر است لوازم جانبی پلی استیشن 5 را میتوان به طور جداگانه تهیه کرد، این هدست جایگزین هدست قبلی یعنی پلی‌استیشن گلد  (PlayStation Gold)شده است و همان‌طور که از نامش مشخص است در راس همه‌ویژگی‌هایی که دارد از صدای سه بعدی نیز پشتیبانی می‌کند،این صدای سه بعدی باعث می‌شود گیمرها، بیشتر از زمان دیگری غرق در بازی شوند، این هدست جدید، از میکروفونی با پشتیبانی از نویز کنسلینگ استفاده می‌کند تا با حذف صداهای اضافی اطراف، صدای شما را به‌صورت شفاف و دقیق منتقل کند.

 

 

 

 

ریموت کنترل رسانه

 

این ریموت کنترل دارای دکمه های مخصوصی است، از جمله دکمه های Netflix Disney، Youtube و Spotify. که باعث شده شما بتوانید با این دکمه ها خیلی سریع تر به برنامه های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید. شما می توانید حتی در ضورت خاموش بودن دستگاه نیز از این دکمه‌ها استفاده کنید، همچنین می توانید به راحتی کنسول را روشن و خاموش کنید، به سادگی در منو حرکت کنید و با دکمه های آن به راحتی کلیپ های در حال پخش را عقب و جلو کنید. همچنین ریموت کنترل PS5 مجهز به یک میکروفون داخلی برای دیافت فرمان‌های صوتی می‌باشد.

 

پایه شارژ کنترلر جدید

 

برای شارژ کردن کنترلرهای نسل هشتم مجبور به استفاده از لوازم جانبی متفرقه بودیم و یا از کابل Micro-USB استفاده میکردیم، این لوازم چندان برای شارژ کردن دسته بازی مورد اعتماد نبودند و سرعت لازم را برای شارژ کردن پلی استیشن شما نداشتند اما خوشبختانه سونی در این نسل نهم پلی استیشن‌های خود این مشکل را حل کرده و یک پایه شارژ دوقلو را برای شارژ کردن کنترلر‌های خود ارائه کرده است، که در شرایطی ایمن و کاملا ثابت، دو دسته بازی DualSense را به طور همزمان شارژ می‌کند. محصولی سطح بالا و خوش ساخت که خیال شما را از بابت شارژ دسته‌های بازی کاملا آسوده می‌سازد.همچنین از لحاظ ظاهری کاملا با رنگ و ظاهر کنسول شما هماهنگ است، ولتاژ و جریان ورودی این محصول کاملا مناسب با کنترلرشما می‌باشد و می‌توانید از شارژ ایمن کنترلر خود اطمینان داشته باشید زیرا زمانی که باطری کنترلر به صورت کامل شارژ شد، شارژر به طور خودکار، جریان برق را قطع خواهد کرد تا آسیبی به باطری کنترلر وارد نشود.

 

 

سخت افزار پلی استیشن 5

 

پلی استیشن 5 در مقایسه با کنسول نسل قبلی خود حدود 5.5 برابر از قدرت بیشتری برخوردار است، بنابراین کنسول‌های نسل نهمی از نظر گرافیکی و کیفیت با کنسول‌های نسل ثبلی متفاوت است و میتوانیم انتظتر بازی‌های جذاب تری را داشته باشیم،

پلی استیشن 5 از یک پردازنده AMD که براساس نسل سوم رایزن طراحی شده و هشت هسته هفت نانومتری Zen 2 دارد، پستیبانی می‌کند. همچنین این کنسول قابلیت اجرای بازی‌ها باکیفیت 8K را دارد که البته برای استفلاده از این ویژگی، نیاز به یک تلویزیون یا نمایشگر پیشرفته‌ای هم دارید. PS5 از یک کارت گرافیک رادئون Navi استفاده می‌کند که کاملا شخصی‌سازی شده و قابلیت پشتیبانی از Ray Tracing را دارد. این ویژگی مربوط به رندر تصاویر است و با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی، شما تجربه‌ی یک بازی زنده را خواهید داشت و باعث می‌شود تصاویر بسیار طبیعی به نظر برسد.

مشخصات پلی استیشن 5 در یک نگاه

پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر 3.5 GHz

پردازنده گرافیکی (GPU): پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2، قدرت 10.28 ترافلاپس و 36 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر 2.23 گیگاهرتز

حافظه: 16 گیگابایت حافظه GDDR6 و 256 بیتی

پهنای حافظه: 448 GB/s

فضای ذخیره‌سازی داخلی: 825 گیگابایت SSD شخصی‌سازی شده

فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقا: درگاه SSD از نوع NVMe

پشتیبانی از هارد اکسترنال USB

درایو نوری: درایور بلوری 4K UHD

 

 

 

تفاوت میان پلی استیشن 5 معمولی با نسخه دیجیتال

 

 

نسخه‌ی معمولی و نسخه‌ی دیجیتال از نظر مشخصات کاملا شبیه یکدیگر هستند، هر دوی این مدل‌ها دارای گرافیک یکسان و SSD فوق سریع هستند، به طورکلی سه تفاوت میان این دو نسخه از PS5 وجود دارد که در ادامه به ان می‌پردازیم.

دیسک درایو

درایو دیسک، اولین و اصلی‌ترین تفاوت میان نسخه معمولی و دیجیتال است. نسخه‌ی دیجیتال، همانطور که از نام PS5 Digital Edition مشخص است، فاقد دیسک درایو می‌باشد، این نسخه کاملا دیجیتال است؛ یعنی بازی‌هایی که درون دیسک‌ها قرار دارند به هیچ وجه با این دستگاه سازگار نخواهند بود. برای نسخه دیجیتال، کاربران باید تمام بازی‌ها را به صورت آنلاین دریافت، یا از طریق انتقال داده بر روی حافظه آن، بازی‌ها را به صورت مستقیم نصب کنند.

بازی‌های اختصاصی و متنوع سونی از مهم ترین عوامل موفقیت این شرکت سازنده به شمار می‌رود، خوشبختانه سونی در نسل نهم خود نیز با دست پر وارد میدان شده و بهترین بازی‌های اختصاصی را برای کاربران به ارمغان آورده است.

طراحی

در هر دو نسخه از طراحی یکسانی استفاده شده است، ولی طبیعتا نسخه‌ی دیجیتال به دلیل نداشتن دیسک درایو از طراحی باریک‌تر و متقارن تری برخوردار است. در نسخه‌ی معمولی یک برآمدگی جزئی در یک سمت آن وجود داردکه مشخصا برای دیسک درایو طراحی شده است.

 

 

یکی از مواردی که این روز‌ها در کشور خودمان با توجه به قیمت شدیدا بالای بازی‌ها برای گیمرها اهمیت زیادی دارد، امکان خرید اشتراکی بازی‌ها است که به شما اجازه می‌دهد اکانتتان را با یک دوست به اشتراک بگذارید و دو نفری هزینه یک بازی را پرداخت کنید، این روش،راهی برای خرید ارزان‌تر بازی‌ها به‌حساب می‌آید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *