پایه

نکات مهم در نگهداری موبایل و تبلت

گوشی‌های هوشمند امروزه به یک وسیله‌ی مهم در زندگی ما بدل شده، به طوری که با خالی شدن باتری برای مدت کوتاهی بار‌ها به آن نیاز پیدا می‌کنیم و برای بهره‌مندی از آبجکت‌های بیشتر هزینه‌ی زیادی برای خرید گوشی صرف میکنیم، پس یکی از مهم‌ترین چیزها در مورد گوشی‌های هوشمند نگهداری از آن است. مطمئنا همه‌ی ما عادت‌های اشتباهی در به کارگیری گوشی‌های هوشمندمان داریم که از عمر مفید گوشی می‌کاهد.

در این مقاله به اشتباهات رایجی که سبب زودتر خراب شدن این اسمارت فون‌ها می‌شود می‌پردازیم.

 

  • خرید شارژر و کابل‌های Fake یا مربوط به گوشی‌های دیگر

هر باتری شارژر مخصوص به خود، با ولتاژی تعریف شده دارد، این شارژرها باعث شارژ شدن گوشی شما می‌شود ولی احتمالا از آسیب دائمی‌ای که به گوشی یا باتری آن وارد می‌شود آگاه نیستید. بهتر است قبل از استفاده از شارژر‌های دیگران حتما همخوانی آن را با باتری گوشی خودتان بررسی کنید.

همچنین خرید کابل‌های فیک و ارزان قیمت برای شارژر می‌تواند تلفن همراه شما را با آسیب‌های جدی مواجه کند.

البته منظورما شرکت‌های معتبری نیستند که کابل‌های ارزان و درعین حال بسیار مقاوم می‌سازند. منظور کابل‌هایی هستند که این روزها از کنار خیابان و از دست‌فروشان خریداری می‌شوند. این کابل‌ها علاوه بر آسیب دائمی‌ای که به گوشی شما وارد می‌کند امکان آتش سوزی و برق‌گرفتگی نیز دارد، پس بهتر است اگر می‌خواهید مدت بیشتری از گوشی خود بهره ببرید، بهتر است از شارژرها وکابل‌های شناخته‌ شده تری استفاده کنید.

و البته مراقبت از این کابل‌ها امری ضروری است، در صورت بدرفتاری با این کابل‌ها امکان این وجود دارد که داخل سیم‌ها ساییده شده و منجر به آتش سوزی شود، بنابراین از کشیدن ناگهانی سیم‌ها از آداپتور خودداری کنید و همچنین کیف مخصوصی برای کابل‌های خود تهیه کنید تا سیم‌ها به هم گره نخورد.

 

  •  استفاده نکردن از قاب محافظ استاندارد

احتمالا همه‌ی ما ظاهر گوشی خود را بدون قاب محافظ ترجیح می‌دهیم، اما آیا زیبایی ارزش متحمل شدن هزینه‌های بیشتر را دارد؟ مسلما خیر. جالب است بدانید حتی شکستگی‌ها و ترک‌های ریز هم میتوانند یکپارچگی ساختاری دستگاه را از بین ببرد و در این صورت باید منتظر وقوع آسیب‌های بزرگتری باشیم و تعمیر آن هزینه‌ی بیشتری را برای ما رقم می‌زند. بنابراین با خرید یک قاب محافظ ایده آل از هزینه‌های احتمالی جلوگیری کنید، شاید برای شما سوال باشد که قاب ایده آل چه نوع قابی است.

قاب محافظ ایده آل قابی است که پوشش 360 درجه داشته باشد و لبه ها، پشت گوشی و دکمه‌ها را به خوبی پوشش دهد. همچنین استفاده از محافظ صفحه نمایش برای مراقبت از LCD گوشی یک کار عاقلانه است. این نکته را هم در نظر بگیرید که هنگام خرید گوشی مورد نظر حتما از یک گارانتی معتبر بهره‌مند باشد، چون اتفاق قابل پیش بینی نیست و برای هر کس ممکن است پیش بیاید.

 

  • باور‌های نادرست در مورد شارژ گوشی

 

حقیقت غیر قابل انکاری که در مورد گوشی‌های هوشمند وجود دارد این است که باتری گوشی به مرور ضعیف می‌شود، بعد از گذشت چند سال احتمالا ظرفیت دستگاه شما مثل قبل نخواهد بود. اما یک سری عادات اشتباه می‌تواند این روند را تسریع کند. برای جلوگیری از تضعیف باتری گوشی، بهتر است منتظر خاموش شدن گوشی خود نباشید و همواره سعی کنید گوشی خود را روشن و بالای 30 درصد نگه دارید و فقط گاهی اوقات اجازه بدهید به زیر 30 درصد برسد تا سنسورها کالیبره بشوند. همچنین از شارژ کردن 100% باتری گوشی خود به طور دائم اجتناب کنید. با استفاده از این روش می‌توانید به عمر باتری گوشی هوشمند خود بیفزایید. علاوه بر این حتما بعد از پر شدن باتری گوشی‌تان، شارژر را از آن خارج کنید، بعضی از کاربران گوشی خود را از شب تا صبح به شارژر وصل میکنند و گوشی ساعتها بعد از شارژکامل به شارژر متصل می‌ماند، این کار می‌تواند به باتری شما آسیب زیادی وارد کند و طول عمر باتری شما را کاهش دهد. بهتر است قبل از شارژ کردن گوشی، قاب را از گوشی جدا کنید، زیرا قاب می‌تواند باعث گرم شدن بدنهی گوشی و فشار آمدن به باتری شود.

 

  • سلفی گرفتن زیر آب

متاسفانه بسیاری از تبلیغاتی که در مورد دستگاه ضد آب مطرح می‌شود، صحت ندارد. در سال‌های قبل، شرکت سونی اکسپریا در تبلیغات خود دستگاه سونی را در حال تصویر برداری زیر آب نشان داده بود و همین امر موجب شد عده‌ی زیادی از کاربران دست به اشتباه بزرگی بزنند و از گوشی خود زیر آب استفاده کنند و همین امر موجب به دادگاه کشیدن شرکت سونی شد. البته ناگفته نماند، بعضی از دستگاه‌ها مقاومت بیشتری در برابر آب نشان می‌دهند، ولی همیشه احتمال ورود آب به داخل دستگاه را باید در نظر داشت، به همین دلیل تا جایی که امکان دارد گوشی خود را دور از آب و رطوبت نگه دارید. حتی اگر گوشی‌ شما از استنداردهای IP67، IP68 ( نشان‌دهنده‌ی مقاومت در برابر آب و ضربه) بهره‌مند است، باز هم تا جایی که مجبور نشدید گوشی خود را از آب دور نگه دارید.

 

  • استفاده نکردن از تدابیر امنیتی درست

 

 

آپدیت‌های امنیتی، یکی از تدابیری است که گاهی کاربران به آن توجهی نمی‌کنند، پچ‌های امنیتی‌ای که گاهی روی موبایلتان ظاهر می‌شوند از موبایل شما در برابر مشکلات جدی محافظت می‌کنند، همچنین آپدیت مداوم اپلیکشن‌ها امری ضروری است، از طرف دیگر اپلیکشن‌ها را حتما از Storeها و وبسایت‌های مطمئن دانلود کنید، احتمالا باید منتظر یک مشکل باشید. البته اپلیکیشن‌هایی در اپ استور و گوگل پلی وجود دارند که به آن اپلیکیشن‌های تبلیغ افزار می‌گویند. این اپلیکیشن‌ها کاملا شبیه به اپلیکیشن‌های معمولی است، حتما در هنگام دانلود اطمینان حاصل کنید، ورژنی که دانلود میکنید ورژن رسمی اپلیکیشن باشد، می‌توانید  با خواندن نقدهای کاربران از از اصلی بودن اپلیکیشن ها مطمئن شوید.

 

  • ویبره گذاشتن همیشگی گوشی

یکی از کارهایی که عمر گوشی شما را کاهش می‌دهد استفاده‌ی زیاد از ویبره است، اگر هر زمانی که کسی با شما تماس می‌گیرد یا پیغامی برای شما می‌آید گوشی شما روی ویبره باشد موجب می‌‌شود گوشی شما از توانایی خود برای چیزی که اهمیتی ندارد استفاده می‌کند، گوشی هم مانند انسانها به استراحت نیاز دارد و استفاده از ویبره به مدت طولانی باعث می‌شود گوشی از انرژی بیشتری استفاده کند و این کار از عمر مفید آن می‌کاهد، بنابراین سعی کنید فقط در صورت نیاز و در مواقعی که در جلسات مهم و کلاس هستید از ویبره استفاده کنید.

 

  • باز گذاشتن اپلیکیشن‌های غیر ضروری

بیشتر کاربران فکر می‌کنند با بیرون آمدن از اپلیکیشن، برنامه بسته می‌شود، در حالی که برنامه در بک گراند گوشی شما باز می‌ماند و باعث می‌شود علاوه بر اینکه عمر باتری گوشی کاهش می‌یابد، بلکه فضای گوشی را نیز بی جهت پر می‌کند، بنابراین حتما بعد از استفاده از اپلیکیشن‌ها آن را ببندید و هر چند وقت یک بار گوشی‌تان را چک  کنید تا از بسته بودن برنامه‌هایتان اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *